mandag 12. april 2010

BOSSA NOVA CITY TOUR


Den brasilianske bossa novaen jubilerer, og i Rio de Janeiro spilles det opp til fest - hver eneste kveld. Her er Rios beste bossa nova-adresser - 50 år etter.

- Ingenting er mer Rio de Janeiro enn bossa novaens rytmer, sier forfatter og bossa nova-elsker Ruy Castro. Han har skrevet flere bøker om musikken som i sin tid var Brasils fremste kulturelle eksport-artikkel – musikken som forførte verden med sin smektende rytme.

I fjor (2008) fylte den brasilianske bossa novaen 50 år, og i desember er det 15 år siden bossa novaens far, Tom Jobim, døde. Bossa nova er bølgene som slår innover Copacabana-stranden og palmene som svaier dovent i vinden. Bossa novaen er lavmælt og lengtende - byens egen filmmusikk, og det perfekte reisefølget gjennom Rio de Janeiro.


INN FOR LANDING
Det er ikke uten grunn at den internasjonale flyplassen i Rio de Janeiro ble oppkalt etter musikeren Antonio Carlos Jobim, etter hans død i 1994 - til tross for at han var viden kjent for sin lammende flyskrekk. Jobim, Vinicius de Moraes og João Gilberto betegnes som bossa novaens fedre, og sammen lagde de klassikere som ”Chega de saudade” i 1958 og ”Girl from Ipanema” fire år senere.


I begynnelsen var bossa nova et begrep som ble brukt for å beskrive en ny trend, en ny måte å synge og spille samba på. Men bossa novaen manglet sambaens hektiske rytme, og har flere av jazzens trekk, uten å være helt som jazz. Lett fordøyelig heismusikk, hevder noen. Bossa novaen er uansett et musikalsk fenomen som jubilerer, og i 2008 ble bossa novaen gjort til offentlig kulturminne i Rio de Janeiro. Slik blir du kjent med byen med bossa nova på øret:

DET FØRSTE MØTET
Vi starter rundturen i sentrum av Rio de Janeiro, på baren VILLARINO (AVENIDA CALÓGERIAS 6B, CENTRO). Det var her det begynte. Det var her Tom Jobim og Vinicius de Moraes møttes for første gang. Villarino har helt siden åpningen i 1953 vært et møtested for musikere, skuespillere, politikere, journalister og diplomater. Fortsatt er spisestedet delvis møblert med originalt inventar, og bordet der Tom og Vinicius satt, står der fortsatt slik det gjorde for 50 år siden.

Det var på Villarino at de to diskuterte innspillingen av klassikeren ”Chega de Saudade” med sangerinnen Elizeth Cardoso og gitaristen João Gilberto i 1958. Chega de saudade regnes for å være den aller første bossa novaen. Vinicius skrev teksten, Tom Jobim komponerte, men det var João Gilberto som gav bossa novaen sine særtrekk – den forsiktige, nærmest snakkende måten å synge på, og den tilbakelente rytmen.


”BEVEGET SEG SOM SAMBA”
Tom Jobim og Vinicius de Moraes jobbet sammen og drakk sammen, og i 1962 lagde de det som skulle bli deres største suksess noensinne, også denne fremført av João Gilberto. ”Girl from Ipanema” er en av verdens mest spilte sanger, og den amerikanske innspillingen med João Gilberto og Stan Getz fikk hele fire Grammy-priser.

Inspirasjonen til låta fant Tom Jobim og Vinicius de Moraes på baren VELOSO (i dag GAROTA DE IPANEMA, RUA VINICIUS DE MORAES 49A, IPANEMA). Sangen gjorde Ipanema til noe magisk for hele verden, konstaterte Vinicius de Moraes i ettertid.

For Jobim og Moraes var det 15 år gamle Heloísa Eneida Menezes Pais Pinto som skapte magien. Jevnlig passerte hun denne brune baren på vei til stranden, og her satt Vinicius de Moraes og Tom Jobim med hver sin kalde øl og betraktet henne i tre år. - Hun var veldig vakker og måten hun beveget seg på, var nesten som samba, forklarte de to i et intervju en gang.
Det var også til baren Veloso at selveste Frank Sinatra ringte. -Jeg vil lage plate med deg, skal Sinatra ha sagt til Tom Jobim, som aksepterte umiddelbart. Baren tok senere navnet Garota de Ipanema, og vegg i vegg har musikernes muse åpnet en butikk der hun selger bossa nova-suvenirer, bikinier, vesker og mye annet.

La oss fortsette i bydelen Copacabana. Hvis det er noe som smaker av bossa nova, så er det Copacabana, sier forfatter Ruy Castro. Den verdensberømte stranden, luksushotellene og de solbrune menneskene bak mørke solbriller.

På 1960-tallet var det stor aktivitet i det historiske smuget Beco das Garrafas. Mange store bossa nova-musikere startet sin karriere på en av de små barene i smuget. I dag ligger platebutikken BOSSA NOVA & COMPANHIA (RUA DUVIVIER 37A, BECO DAS GARRAFAS, COPACABANA) på hjørnet av Beco das Garrafas, og akkurat som den gang siver bossa nova-rytmene ut på gaten.


EKSPERTENS FAVORITTER
Forfatteren Ruy Castro har skrevet flere bøker om fenomenet bossa nova, blant annen en praktisk guide til Rios bossa nova-scener. Han har plukket ut tre konsertsteder som bør stå øverst på listen for dem som vil oppleve bossa nova under sitt opphold i Rio de Janeiro. – Dette er steder du på ingen måte må gå glipp av, mener han.

MISTURA FINA (AVENIDA RAINHA ELISABETH DA BÉLGICA 770, IPANEMA) var i sin tid favorittstedet til fotballspilleren Garrincha og hans kone, sangerinnen Elza Soares. Veldig mange av landets bossa nova-stjerner har stått på scenen her, og Mistura Fina er fortsatt et av byens beste steder for å høre bossa nova live. – Et musikalsk tempel, mener Ruy Castro.

I pianobaren J CLUB (CASA DE ARTE E CULTURA JULIETA DE SERPA, PRAIA DO FLAMENGO 340, FLAMENGO) får du gjenoppleve stemningen som rådet for 50 år siden, og du får høre bossa nova live, både klassikerne og eksperimentell bossa.


På søndag kveld kan du høre bossa nova live på fortauet utenfor TOCA DE VINICIUS (RUA VINICIUS DE MORAES 129, IPANEMA). Deler av gata stenges, og trafikken korker seg fullstendig. Men ingen klager, og folk danser til og med på bussene som passerer, hevder Ruy Castro. Toca de Vinicius er også en platebutikk, et paradis av bøker, noter og plater, ifølge Castro.


ANDRE SKATTER
Dersom du ikke finner det du er på jakt etter på Toca de Vinicius, kan du prøve PLATEMARKEDET I RUA PEDRO LESSA (AVENIDA RIO BRANCO VED SIDEN AV BIBLIOTECA NACIONAL). Her selges det brukte vinylplater og utvalget er ifølge kjennere svært godt. Her kan du finne skatter som du trodde var gått tapt, og selgerne har svært gode kunnskaper om bossa nova, skriver Ruy Castro i boka si.

Konsertstedet RIO SCENARIUM (RUA DO LAVRADIO 20, LAPA, ) ble i 2006 kåret til et av verdens ti beste utesteder av den britiske avisen The Guardian. Konsertstedet består av fire gamle bygårder som er slått sammen og forbundet med jernbroer. Her henger det både sykler og gamle lysekroner i taket, og et gammelt apotek er restaurert og inngår i dekorasjonen i første etasje. I dag huset Rio Scenarium både bar, restaurant, konsert- og teaterscener, og i helgene er køene milelange.


Omgivelsene gjør også restauranten DRINK CAFÉ (AVENIDA BORGES DE MEDEIROS, LAGOA, PARQUE DOS PATINS, KIOSK NR 5) ved innsjøen Lagoa til et godt valg for en fullkommen kveld. Med utsikt mot den opplyste Kristus-statuen, ved bredden av innsjøen i en mørk og varm tropisk kveld, med bossa nova som den perfekte bakgrunnsmusikken.

Tom Jobim døde i 1994 og bodde de siste årene av sitt liv i bydelen Jardim Botânico. Han spaserte ofte i Rios botaniske hage, som har gitt bydelen sitt navn, og var svært opptatt av å bevare byens grønne lunger. I 2006 åpnet ESPACO TOM JOBIM (BOTANISK HAGE, RUA JARDIM BOTÂNICO 1008) i Botanisk hage. Dette er fortsatt under bygging, men allerede kan du se Jobims noter og notater, gamle fotografier og manuskripter, videoer og tegninger. Alle de 9 millioner dokumentene er digitalisert og søkbare på datamaskiner på senteret, som Jobims egen sønn som Paulo driver.

Publisert i reisemagasinet VAGABOND i en noe redigert versjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar