fredag 27. januar 2012

Trakk seg fra Andhøy-ekspedisjon

Brasilianske Flávio Jardim (30) skulle ha vært med på turen til Sydpolen, men trakk seg fordi han mente det var for risikofylt.

RIO DE JANEIRO (Dagbladet): Flávio Jardim (30) står oppført som juridisk ansvarlig i søknaden til Norsk Polarinstitutt, noe han selv ikke var klar over da Dagbladet snakket med ham i går.


-Sist jeg snakket med Jarle, var i november eller desember i fjor. Jeg skulle egentlig ha vært med tilbake til Sydpolen, men trakk meg fordi jeg ikke likte måten som reisen skulle gjennomføres på, sier han til Dagbladet.


-Jarle ville tilbake for å avslutte det han ikke klarte i fjor. Han ville nå helt fram til Sydpolen, forklarer Jardim. Brasilianeren er også litt av en eventyrer. Han har selv seilt verden rundt sammen med en kamerat, en tre år lang tur som ble avsluttet i februar 2011. Han er også oppført i Guinness rekordbok med verdens lengste reise på seilbrett. Han har selv aldri seilt i de vanskelige farvannene rundt Sydpolen.


-Jeg møtte Jarle og mannskapet på «Berserk» i Indonesia i 2010. En av gutta på båten hadde skadet seg i en trafikkulykke, og de ventet på at han skulle bli frisk nok til å dra videre. Vi tilbrakte rundt tre måneder sammen, og jeg ble også kjent med de tre som omkom i fjor, forteller Jardim.


Jarle Andhøy inviterte også Flávio Jardim med på fjorårets ekspedisjon til Sydpolen.


-Vi kom ikke tilbake til Brasil før i februar og da var det for seint. Men jeg holdt kontakten med Jarle, og vi snakket sammen gjennom hele fjoråret. Vi så også på båter til den nye ekspedisjonen sammen. Jeg skulle etter planen ha vært med denne gangen, men trakk meg fordi jeg ville ikke gjøre det på denne måten, som en lovløs. Jeg synes heller ikke at båten vi vurderte, var trygg nok til en reise som denne. Men Jarle og de andre er vikinger og mer vågale enn meg, sier Jardim.


Publisert i Dagbladets papirutgave 26. januar 2012

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar