tirsdag 22. februar 2011

Venter tøffere kamp i Brasil


Motstand: Skipsreder Kristian Siem venter tøffere konkurranse for norske selskaper i Brasil.

Siem Offshore er en av de største aktørene innen drift av offshore forsyningsskip i Brasil, og det brasilianske datterselskapet Siem Consub har i dag åtte skip under bygging. Fredag ble ett av disse, det hurtiggående mannskapstransportskipet "Siem Pendotiba", døpt i Rio de Janeiro. Siem Consub har også 10-12 eldre skip i drift, og i tillegg har Siem Offshore i Norge både ankerhåndteringsfartøyer og supplybåter i operasjon i Brasil.

- Det er riktig at det er store muligheter i Brasil, men det er også helt klart at konkurransen kommer til å bli sterkere, både fra andre utenlandske selskaper fra hele verden og fra lokale selskaper som blir istand til å konkurrere. Så langt har det vært relativt få sterke lokale aktører, sier Kristian Siem til Dagens Næringsliv.

Det høye aktivitetsnivået og de store beløpene som skal investeres, fører til at flere og flere velger å satse i Brasil.

- Særlig de mindre krevende virksomhetene må vente seg tøffere konkurranse. Når det gjelder den typen virksomhet som Subsea 7 driver med, så er den så kompleks og mer ressurskrevende, så der vil vi neppe se samme tilstrømning av nye operatører. Samtidig så er våre konkurrenter allerede etablert her, og vi konkurrerer med dem hver eneste dag, sier Siem.

Høye kostnader
Siem advarer også om at strenge reguleringer og myndighetskrav kan bidra til at Brasil utvikler en industri som ikke kan konkurrere på verdensmarkedet:

- Kostnadsnivået er høyt, og du har en rekke faste satser, et komplisert regelverk og et komplisert skattesystem som er kostnadsdrivende og ikke minst forsinkende. Grunnen til at Siem Consub ikke har et sterkere nybyggingsprogram her, tross positive utsikter, er at det ville gi oss et handicap på verdensmarkedet hvis fartøyene ikke får arbeid i Brasil og samtidig har betalt 30 prosent over verdensmarkedet for kapitalinvesteringer.

Han har full forståelse for at Brasil prøver å beskytte sin egen industri og sørge for at de store beløpene kommer landet til gode. Det samme gjorde Norge for 40 år siden.

- Spørsmålet er på hvilken måte kan de gjøre dette så effektivt som mulig? Kostnadsnivå og regler er med på å forsinke denne prosessen og føre til at Brasil får en industri som ikke er konkurransedyktig utenfor Brasil, sier Siem.

Dominans
Kristian Siem er også styreformann oljeserviceselskapet Subsea 7, som 28. januar fikk to nye kontrakter med Petrobras. Et godt forhold til Petrobras er viktig for å lykkes i Brasil, mener han.

- Ja, det vil jeg si. Petrobras er dominerende, selv om det har kommet flere operatører i Brasil de siste årene. Det at vi har PetrobrasÕ tillit og at de anser oss for å være en beregnelig forretningspartner, betyr mye for vårt samarbeid. På tross av at Siem Consub har den eldste flåten i Brasil, så er de blitt tildelt PetrobrasÕ medalje for beste operasjon på kontinentalsokkelen tre år på rad. Både Siem Consub og Subsea 7 har et godt og aktivt forhold til Petrobras, sier Siem.

Han venter også at Petrobras vil måtte rasjonalisere sine egne ressurser og gi større oppgaver til kontraktører for å nå de utbyggingsmålene som er satt. Det øker utfordringene og mulighetene for Subsea7.

- Siem Offshore har allerede vunnet kontrakter på fire ankerhåndteringsfartøyer som er bygget i Norge. Disse har en operasjonseffektivitet som er utover det som Petrobras hadde ventet, og grunnen til at båtene kunne komme hit med utenlandsk flagg, var at det ikke fantes lokal tonnasje med lokalt flagg. Der vant vi konkurransen blant utlendinger. Petrobras har også signalisert at de ønsker store og sterke leverandører, og ser positivt på fusjonen som Subsea 7 gjennomførte 7. januar, sier Siem.

Spesialkompetanse
Både Kristian Siem og Sturla Henriksen, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, er med i den rekordstore næringslivsdelegasjonen som nærings- og handelsminister Trond Giske har med seg til Brasil denne uken.

- Norske havneanløp til Brasil har økt med over 30 prosent fra 2006 til 2008, og hvert fjerde offshorefartøy på brasiliansk sokkel er i dag norskkontrollert. Vi forventer at denne andelen vil øke. Brasiliansk sokkel er den mest spennende oljeprovinsen i verden, men samtidig er det noen spesielle forhold knyttet til den brasilianske sokkelen. Aktiviteten drives langt ute, på ekstreme dybder og under krevende geologiske presalt-strukturer. Det er veldig få miljøer og selskaper som har kompetansen til å kunne drive dette som er bedre enn det norske, og både Siem Consub og Subsea 7 er blant de fremste eksemplene på det, sier Henriksen.

BRASIL LOKKER NORGE * Store oljefunn og høy økonomisk vekst gjør Brasil stadig mer interessant for norsk næringsliv. * Regjeringen er i ferd med å lage en egen Brasil-strategi. Nærings- og handelsminister Trond Giske er i Brasil fra 17. til 21. februar for å styrke næringslivsforbindelsene mellom landene. Rundt 130 personer fra norsk næringsliv er med på turen.

(Foto: Kristian Siem og Sturla Henriksen, administrerende direktør i Norges rederiforbund)

© Dagens Næringsliv 19.02.2011

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar