torsdag 25. november 2010

Velkommen til drømmeland



Det er blitt sagt at Brasil måler samfunnsutviklingen i størrelsen på kjøpesentrene sine, og så veldig langt fra sannheten er det nok ikke. Mens livet går sin skjeve gang der ute, kan du være et luksusdyr her inne.

Sentrene er oaser med aircondition, marmorsøyler, luksusvarer og lange rulletrapper. Svale lunger når gradestokken i gata utenfor viser 38 grader og trafikken dundrer forbi.

- I Rio de Janeiro går vi i skytteltrafikk mellom shoppingsenteret og stranda. Det er noe typisk brasiliansk, mener butikksjef Ana Paula Lessa i skobutikken Via Curtume på Shopping Tijuca. Her henger det fargerike, fotside kjoler på slanke dukker i utstillingsvinduene. Kvinnene har høye hæler som klikker og nymalte, velstelte negler. Lekre handleposer fulle av det aller ferskeste.

Rafaela Rocha og studievenninnene er enige. De foretrekker disse omgivelsene fremfor butikkene i gata.

- Her har du alt på ett sted. Det er tryggere og mer praktisk, med aircondition og behagelige omgivelser, sier venninnene.

Sentrene er trygge bobler når verden utenfor blir for svett, og som turist i Rio de Janeiro bør man la solbrente skuldre få hvile og sette av både tid og penger til å bruke minst én dag i denne brasilianske drømmeverdenen.

KJØP FOR LIVET
Opprinnelig var Rio de Janeiro en travel havneby der sukker og tresorten paubrasil ble sendt med skip til Europa. 500 år senere foregår handelen på steder som Rio Sul, Shopping Iguatemi og Shopping Tijuca. Og det handles mye mer enn tømmer og sukker. Bare en håndfull land i verden har flere kjøpesentre enn Brasil, og i Rio fins monstrene i alle varianter. Barra Shopping, byens nest største, har sitt eget lille tog som frakter kundene fra en kant av senteret til en annen. På senteret Barra World kan du reise verden rundt uten å forlate Rio. Senteret har sine egne utgaver av både Eiffeltårnet og Big Ben. Rio Fashion Mall er senteret for de rike og berømte med lommebok for de dyreste merkeklærne.

Til sammen har Rio de Janeiro 32 kjøpesentre fulle av fristelser, og i dag er det nesten mulig å leve et helt liv uten å bevege seg utenfor shoppingsenterets vegger. Her finner du legesentre, universiteter, treningssentre, banker, apoteker, skøytebaner, teatre, barer, kinoer, restauranter – og butikker.

DEN PERFEKTE BYEN
Her inne kan kundene sprade i trygghet og det er ikke nødvendig å holde like godt på veska som der ute. Den barbeinte og uvaskede guttungen som klarte å lure seg forbi korpset av sikkerhetsvakter ved hovedinngangen på Shopping Tijuca en ettermiddag, blir sirklet inn og vist veien ut igjen. Kundenes sikkerhet settes høyt i en by som ofte omtales som en av verdens farligste.

- Vi må ha regler for å holde orden og sørge for at alt her inne er plettfritt. Shoppingsenteret er som "den perfekte byen", et sted der kundene skal kunne oppholde seg og gjøre innkjøp i sikkerhet og med all mulig komfort, sier markedssjef Luciane Treigher ved Shopping Iguatemi.

- Vi må alltid ligge et skritt foran, og gi kundene det de vil ha, sier senterleder Márcio Werner på Shopping Rio Sul, byens aller første kjøpesenter, som åpnet i 1981.

Her sitter essensen av Rio i veggene, sies det. Senteret ligger ved foten av Sukkertoppen, et at byens postkortmotiver, og de berømte strendene Copacabana og Ipanema ligger heller ikke langt unna.

I BIKINI
Det har gjort Shopping Rio Sul til byens beste på badetøy.

- Mange av kundene som kommer hit for å handle, går også mye på stranda, og derfor vil du alltid finne de største merkene innen strandmote her, sier senterleder Márcio Werner.

På Rio Sul finner du for eksempel butikken Salinas, som hvert år viser sine bikinier under moteukene i Rio og São Paulo. Til sammen har senteret nærmere 20 forskjellige butikker med badetøy og strandmote, og det er liten tvil om at bikini er god butikk. Brasilianske kvinner kjøper gjerne mellom fem og ti nye bikinier hver sommer, og bikinien kan vel nærmest regnes som Brasils nasjonaldrakt.

– Vi kjøper forskjellige modeller for ikke å få bikiniskille, forklarer Thatianne Menezes, som sammen med venninnen Lydianne Miranda sjekker siste nytt i butikken Magia do Mar på Shopping Tijuca. Skal du bare kjøpe deg en eneste ting i Brasil, bør du ikke være i tvil om hva det bør være, mener venninnene

Foruten badetøy er sko, vesker, bijouteri og klær definitivt verdt å bruke penger på i Brasil. Og er du brillebruker, kan du også spare veldig mye på å ta med deg brilleseddel hjemmefra og bestille nye briller i Brasil.

Men rasende billig er det ikke lenger i Brasil, og den som ikke ønsker å bruke opp hele reisebudsjettet på shopping, bør derfor våge seg ut på et av de mange gatemarkedene, for eksempel i Rua Uruguaiana og Saara-området i sentrum av Rio

AVKJØLT AVBREKK
Svært mange legger innkjøpene sine til disse maurtuene i sentrumsgatene, og undersøkelser viser at bare 15 prosent av dem som besøker byens kjøpesentre, faktisk går inn i butikkene. Det er ikke lenger butikkene, men sikkerheten og komforten som trekker, og bransjeorganisasjonen Abrasce går så langt som å hevde at kjøpesenter-industrien er med på å gjøre livet bedre å leve for brasilianerne.

Samtidig illustrerer kjøpesenterkulturen bedre enn mye annet den skrikende forskjellen på fattig og rik i Brasil. Bare i Rio de Janeiro bor nærmere en million mennesker i slumområdene som klamrer seg til de bratte, men fotogene fjellene rundt byen. Ute i gatene lever mange i åpenbar elendighet. Inne på byens kjøpesentre er denne siden av Rio retusjert bort.

Mange sentre driver imidlertid sosiale prosjekter for å vise at de også har sosial samvittighet. Slik kan kundene kjøpe enda mer - uten å måtte fundere så altfor mye på om de kunne ha brukt pengene sine på en bedre måte. På Shopping Iguatemi kan du for eksempel få god samvittighet og en gratis hårkur ved å donere to bokser tørrmelk samtidig som du klipper eller farger håret hos en av senterets frisører.

Hvis du er sugen på et luksuriøst og avkjølt avbrekk fra strandlivet, er Rios kjøpesentre utvilsomt verdt besøket. Sentrene er utstillingsvinduer til velstand i sin reneste form, og her inne kan du fortrenge at hverdagen der ute på gateplan kanskje ikke like glansfull. Men Marcele Louzarda, som selger bikinier i butikken Magia do Mar på Shopping Tijuca, liker seg bedre der ute – i virkelighetens kaotiske verden.

- Jeg trives bedre på stranda, sier hun.


De beste sentrene:Til sammen fins det 5980 butikker, 1218 barer og restauranter og 130 kinosaler på Rios 32 shoppingsentre. På én måned er 29 millioner mennesker innom, og i fjor la de igjen 18 milliarder kroner på byens shoppingsentre. Bare i Rio gir shoppingsentrene 80.000 arbeidsplasser. Seks av ti kunder er kvinner, og i gjennomsnitt bruker kundene 73 minutter på senteret. (Kilde: Abrasce/Shoppingsenterindustriens bransjeforening i Brasil)

- Shopping Rio Sul: Rua Lauro Müller 116, Botafogo, gratis tilbringerbuss fra Copacabana. Brasiliansk design og badetøy: Salinas, Bumbum, Colcci, Zara, Victor Hugo og Maria Bonita Extra. 400 butikker
- Shopping Rio Design Leblon: Av. Ataulfo de Paiva 270, Leblon. Brasiliansk design, både interiør og mote: Salinas, Mara Mac. 64 butikker
- Fashion Mall: Estrada da Gávea, 899, São Conrado. Ta taxi. Brasiliansk design og enkelte internasjonale merker: Rosa Cha, Salinas, Maria Bonita, Fendi. 140 butikker
- Barra Shopping: Av. Das Americas 4666, Barra da Tijuca. Ta taxi eller metro-buss fra stasjonen Siqueira Campos i Copacabana. Rios nest største: Rosa Cha, Salinas, Calvin Klein, Colcci, Hilfiger Denim, Lacoste, Zara, Victor Hugo. 621 butikker
- Shopping Leblon: Av. Afrânio de Melo Franco 290 Leblon. Ta taxi. Alt på ett sted, nær Ipanema. Katie Holmes valgte Shopping Leblon da hun var i Rio: Maria Bonita/Maria Bonita Extra, Zara, Bumbum, 200 butikker.
- Shopping Tijuca: Av Maracanã, 987 – Tijuca. Ta taxi eller metro til endestasjonen Saens Peña på linje 1. Alt på ett sted: Victor Hugo, Bumbum, TNG. 300 butikker.

Åpent til 22 hver dag (søndag 15-22)


Reisereportasjen ble solgt til VG i april 2009.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar