mandag 16. november 2009

På flukt fra norske myndigheter




Julia har gått under jorden i Brasil for å forhindre at sønnene hennes blir tvangssendt til Norge.




RIO DE JANEIRO/OSLO (VG): De siste måneden har Julia og de to sønnene på sju og ni levd på flukt i sitt eget land. På få måneder har lokalt politi, fulgt av representanter fra det norske konsulatet i Rio de Janeiro forsøkt å hente guttene to ganger.




Norske myndigheter krever guttene utlevert. I Norge er faren tilkjent foreldreretten, og en føderal rettsinstans i Brasil har etterkommet kravet om utlevering, mens en lokal domstol har gitt kvinnen foreldreretten til sønnene.








- Det falt meg aldri inn at jeg kunne tape denne saken i retten i Norge. I den perioden jeg var i Norge fra mai 2005 til oktober 2006 opplevde jeg at situasjonen bare ble verre og verre for meg. Det hjalp ikke hvor mye jeg anstrengte meg og prøvde å opptre korrekt. Det er en fortvilet situasjon. Vi kan ikke leve sånn, sier Julia.




(utdrag)


Saken sto på trykk i VG 14. november 2009




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar