fredag 16. september 2016

ANDREAS BJØRNSTAD I PARALYMPICS

Bruker samme teknikk som Phelps

Svelvik-svømmeren Andreas Skår Bjørnstad har fått en kjempestart på Paralympics i Rio de Janeiro, og har allerde satt både ny personlig rekord og ny norgesrekord.

Mandag startet endelig Paralympics for Andreas Skår Bjørnstad (19), og det er godt å være i gang, bekrefter han. På åpningsøvelsen 50 meter butterfly 12. september slo han sin egen personlige rekord med 1,1 sekund. På 200 meter medley 13. september slo han også sin egen norgesrrekord. På 400 meter fri svømte han inn til bronse. Det er med andre ord ingen tvil om at Andreas  har truffet med formen. 14. september svømmer han sin sterkeste distanse, som er 400 meter fri, der han tok VM-sølv i fjor og EM-sølv tidligere i år.

- Kroppen er i bra slag, og når jeg setter ny personlig rekord på en distanse jeg ikke har trent for i det hele tatt, så lover det veldig bra. Det fysiske er på plass, nå gjelder det å finne roen, lade batteriene og ikke stresse for mye, konstaterer han.

Det var en offensiv, avslappet og blid svømmer vi traff i svømmehallen mandag. Bjørnstad håper å reise hjem med medalje i kofferten, men målet er personlig rekord på øvelsene han deltar i - et mål han nådde allerede første konkurransedag. 

- Det er stort å være her og motiverende å få konkurrere på en av verdens største arenaer. Atmosfæren i deltakerlandsbyen er god, og bassenget er helt sinnsykt. Du kommer inn og ser en svær tribune med plass til 18.000 mennesker. Det var som å komme inn på en gigantisk fotballstadion, forteller Bjørnstad.

Gjør som Phelps
Det kan kanskje ikke kalles ess i ermet, men noen hemmeligheter hadde han også med seg til Rio.

Den ene skulderen til Bjørnstad er dekket av runde blåmerker som er til forveksling like sugemerkene på ryggen til Michael Phelps - sugemerker som nærmest gikk verden rundt under OL i august. Andreas bekrefter at han tyr til samme behandling som svømme-legenden for å lindre ømme skuldre. Men fysioterapeut Stian Rosnes understreker at teknikken, som kalles kopping, bare er en liten del av behandlingen.

- Andreas føler det hjelper, og det gir ham en positiv psykologisk effekt. Vi bruker denne teknikken for å øke blodsirkulasjonen i områder som utsettes for mye belastning. Siden Andreas ikke bruker beina så mye, så bruker vi dette på skuldrene hans. Kopping er en gammel teknikk som har blitt brukt i mange år. Det er akkurat som massaje, forklarer Rosnes om de sirkelformede merkene.

Jobben skal uansett gjøres i bassenget og Bjørnstad selv definerer utholdenhet som en av sine største styrker som svømmer.

- Jeg kommer alltid sterkt på slutten, og du må ikke avskrive meg selv om jeg ikke henger med i første runde. Det er ikke der det avgjøres, sier Bjørnstad.

19-åringen har svømt siden han var åtte, men det var først da han begynte på toppidrettslinja på Drammen Videregående skole at svømminga gav livet hans retning - oppover!

- Jeg trente mer og mer og ble bedre og bedre, og nå sitter jeg her. Tidene mine forbedret seg drastisk, og det gikk veldig fort, fra aldri å ha deltatt i noe internasjonalt stevne til plutselig å ta sølvmedalje i EM i 2014. Jeg husker fortsatt ingenting av det løpet. Det er helt borte, smiler han. 

Takker for støtten
19-åringen er i dag et kjent ansikt hjemme i Svelvik. Mange kjenner historien hans. De vet at Andreas Bjørnstad fikk diagnosen cerebral parese som toåring. De kjenner meritt-lista og rekordene han har slått de siste årene. På familiens matbutikk i sentrum diskuteres svømmerens siste bragder over disken. Andreas Bjørnstad setter pris fra støtten hjemmefra.

- Nesten alle i Svelvik følger med nå, tror jeg. Det er veldig hyggelig.

Til Rio har han med seg både foreldre, lillebror, bestekameraten og hele hans familie. Klubbtrener Ronny Skaalien og trener Petter Kock fra Drammen Toppidrett er også med.

- Det betyr mye å ha folk på tribunen som støtter deg uansett og jeg er veldig glad for at de har tatt turen helt hit, sier han.

Han har imidlertid ikke sett så mye til familien under mesterskapet i Rio, som er hans første Paralympics. Han er tidlig oppe og tidlig i seng, og tenker stort sett bare svømming.

Hjemme i Norge trener han også opptil seks timer om dagen. Etter OL tar han en kort pause for han begynner oppladningen til neste års VM i Mexico. 

Paralympics har gitt mersmak og Andreas Bjørnstad tenker allerede på Tokyo om fire år. Men først skal han gi alt i Rio denne uka.

- Jeg satser på at jeg er i mitt livs form, sier Andreas Bjørnstad.

Svelviksposten 15. september 2016

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar