mandag 12. september 2016

NTB I PARALYMPICS 12. SEPTEMBER

Bronsen glapp for Tommy Urhaug


Den norske bordtennisspilleren Tommy Urhaug klarte ikke å slå serbiske Mitar Palikuca i bronsefinalen under De paralympiske leker i Rio de Janeiro mandag, og må dermed ta til takke med fjerdeplass.

Tommy Urhaug fra Manger i Radøy klarte ikke å forsvare gullmedaljen han tok i London for fire år siden, og mandag glapp også bronsemedaljen.

- Jeg mangler det siste lille og hadde ikke marginene på min side i dag. Det ble en slitematch etter det første settet, sier Tommy Urhaug.

Nordmannen gikk offensivt ut, og vant første sett 11-4. Andre sett var langt jevnere, men Palikuca vant til slutt 12-14. Serberen hadde også overtaket i tredje sett, og vant 6-11. I fjerde sett fulgte de hverandre tett men serberen ble for sterk, og kampen endte 1-3 til Mitar Palikuca.

Urhaug beskriver motstanderen som passiv i spillesstilen, men aggressiv i holdning og væremåte ved bordet i dag. 

- Han var mer offensiv enn forventet, men det gikk veldig bra i første sett, og jeg føler at jeg styrte andre sett også. Det hadde blitt en helt annen kamp hvis jeg hadde vunnet andre sett. Men jeg klarer ikke å komme helt opp igjen. Motstanderen lukker spillet og jeg sleit med å komme inn igjen i kampen og få knekt den koden, sier Urhaug.

Trass fjerdeplassen er han rimelig fornøyd med mesterskapet, og veldig fornøyd med kampene han spilte i innledende runder.

- Det er kjipt å havne utenfor pallen, men sånn som min sesong har vært, så håpet jeg selvsagt på medalje, men samtidig visste jeg at jeg måtte jobbe veldig for å få det til. Jeg føler jej har gjort et bra forsøk. Jeg var med og kjempet helt til siste dag, sier Urhaug til NTB.

Han vet foreløpig ikke om han kommer til å satse videre fram mot Tokyo.

- Det krever ekstremt mye å henge med på toppnivå. Jeg begynner å bli litt oppe i årene for å drive toppidrett, og merker at ballen går fortere og fortere. Jeg må vurdere om jeg er motivert nok til å legge ned det arbeidet som kreves. Den økonomiske biten må også være på plass. Nesten alle mine konkurrenter er fulltidsutøvere som lever av idretten, og det må jeg også kunne gjøre hvis jeg skal kunne henge med videre, sier Urhaug.


Nå gleder han seg til å komme hjem til kona og barna. Dette er det femte Paralympics som Urhaug deltar i, og for første gang reiste han uten kona. - Det skal bli kjekt å komme hjem, sier han.


Kinesiske Ningning Cao, som slo Urhaug i seminfinalen søndag, vant finalen mot tyske Valetin Baus mandag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar