mandag 12. september 2016

NTB I PARALYMPICS 5. SEPTEMBER 2016

TOMMY URHAUG:

Urhaug tror han skal bli tøff å slå


Bordtennisspiller Tommy Urhaug tror han kan bli vanskelig å slå i Rio de Janeiro og mener medaljesjansene er minst like gode som i Paralympics for fire år siden.

I London i 2012 tok bordtennisspilleren fra Manger i Radøy gull, og han er nå klar for sitt femte Paralympics. Det gjør ham til en veteran i den norske troppen, som teller 25 utøvere.

Lekene starter den 7. september i Rio de Janeiro, og den regjerende paralympiske mesteren har sin første konkurransedag dagen etter.

- Mine sjanser er absolutt like gode som de var i London, selv om det er flere om beinet nå, og umulig å si hvem som vil dra det lengstre strået. Det gjør det ekstra gøy å være her, sier Tommy Urhaug til NTB.

Mer utenlands
Det ville være feil å kalle ham beskjeden, og Urhaug er på ingen måte heller overveldet av verken medieoppmerksomhet eller forventningspresset som følger en mester.

- Min styrke er at jeg har få svakheter. Jeg er jevnt bra på hele bordet og motstanderen må virkelig jobbe for å ta poeng fra meg. Hvis jeg klarer å få ut det potensialet jeg vet jeg har inne, er det ikke mange som slår meg, sier Urhaug.

En ting har han imidlertid gjort annerledes i oppladningen til årets paralympiske leker.

- Jeg har vært mer utenlands, og samarbeidet med andre landslag for å få god nok matching mot andre i rullestol. Dette har vært et problem for meg i Norge. Ellers har jeg fulgt samme oppskrift og jeg har tro på det jeg driver med. Jeg har også jobbet mer med den mentale biten.

I tillegg har han brukt mye treningstid på det som gjerne omtales som en svakhet for alle bordtennisspillere i rullestol, nemlig det å ta imot en ball inn mot midten av bordet.

- Det er vanskelig når man sitter i rullestol fordi man ikke kan flytte seg sideveis, og dette har jeg jobbet med. Jeg har jobbet med å finne den optimale måten å forsvare seg mot slike baller, og jeg håper at min måte vil gi meg en fordel, sier Urhaug. Det vil vise seg allerede til helgen. Etter innledende kamper 8. september venter semifinale og forhåpentligvis finale 12. september.


Jager det optimale
Han snakker om å finne den gode følelsen, og gir inntrykk av å være klar. Han skryter av arenaen og synes treningsforhodene er gode. Etter så mange år i gamet er det ikke medaljene som motiverer mest lenger.

- Det er heller å se hvor god jeg kan bli, og se hvor jeg fortsatt kan utvikle meg. Det er hele tiden småting som kan forbedres og det å jobbe med hvordan man kan løse dette på mest mulig måte, er utrolig spennende. Det er ikke medaljene som driver meg, men mer det å kunne spille den optimale kampen. Selvfølgelig er det gøy å ta medalje, men de kommer ofte når man lykkes med det man har trent på, sier Urhaug.




TOMMY URHAUG
Norsk bordtennis-spiller fra Manger i Radøy
Første konkurransedag i Paralympics 8. september, finale 12. september
Født 16. juni 1980
I de paralympiske sommerleker i London i 2012 vant han gull i klassen 4/5. Han har også 4 VM-gull og 7 EM-gull, og dessuten en bronsemedalje fra OL i Beijing i 2008. Han har også fått Regjeringens paralympiske ærespris.

Urhaug har en medfødt funksjonshemning kalt nevrofibromatose og sitter i rullestol, og begynte å spille bordtennis som 15-åring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar