mandag 12. september 2016

NTB I PARALYMPICS 5. SEPTEMBER

BIRGIT SKARSTEIN GÅR FOR GULL


- Det var roingen som valgte meg


Nivået er høyt, men roer BIrgit Skarstein tror hun har gode medaljesjanser når Paralympics starter denne uka.


7. september starter De paralympiske sommerleker i Rio de Janeiro, og roeren Birgit Skarstein er blant de aller største norske medaljehåpene. 25 norske utøvere er på plass i Paralympics, og de skal delta i 10 idretter og konkurrere i 39 medaljeøvelser. 9. september ror Birgit Skarstein sitt første kvalifiseringsheat, og hun stiller høye krav til seg selv.

- Jeg har sjanse til ta medalje og har jeg en bra dag, så kan jeg ta gull. Jeg har veldig høye forventninger til meg selv, men det går på prestasjon, ikke på plassering. Jeg jobber hardt hver eneste dag for å levere det jeg er god for, sier Birgit Skarstein.

Marginene er små og Skarstein kjenner konkurrentene godt. I årets verdenscup-regattaer har de byttet på å stå øverst på pallen, og den eneste hun ikke har møtt, er en kinesisk nykommer.

- Det handler om å gjøre sitt beste, og så får vi se hvem som har jobbet best fram til Rio.

Under VM i Frankrike i fjor tok Skarstein en imponerende bronsemedalje - med to ribbeinsbrudd som hun pådro seg helt på tampen av VM. Likevel har hun hatt flere ro-økter og full rotrening med rolandslaget gjennom vinteren.

- Roing er en tøff idrett. I vinter har jeg trent mer jevnt med robelastning og dessuten mye grunnstyrke for å sørge for at kroppen er sterk nok til å ta den belastningen, sier Skarstein.

Mens hun i vinter trente 18-30 timer i uka, trener hun nå bare mellom 2,5 og 3,5 timer om dagen. Hun føler seg sterkere og har jobbet med å gjøre det beste ut av hver økt. Det kan komme godt med når startskuddet går 9. september.

En godt bevart hemmelighet
Det er vanskelig å tro at det bare er fire år siden Skarstein begynte med roing, og under Paralympics i London for fire år siden satt Birgit Skarstein på tribunen.

- Det fikk meg til å åpne øynene og det trigget meg da jeg forsto hvor utrolig krevende det er å være para-roer. Paralympics er en litt godt bevart hemmelighet og det var det for meg også.

Selv sier hun at det var roinga som valgte henne. Hun definerer evnen til å ha det vondt som en av sine største styrker som roer. I tillegg beskriver hun seg som perfeksjonistisk, målrettet og med stort pågangsmot.

- Det var en kombinasjon av at jeg elsket å være å på vanet og at det var så tøft. En kombinasjon av den fysiske, mentale og tekniske utfordringa roing er. I tillegg trivdes jeg godt i miljøet. Alle stilte skyhøye krav, og forventet mye fra starten. Jeg har lært utrolig mye på fire år, i idretten men også som menneske, sier hun.


Mektig arena
Birgit Skarstein har funnet seg godt til rette på ro-arenaen Lagoa, der lagkameratene Olav Tufte, Kjetil Borch, Kristoffer Brun og Are Strandli sikret seg to bronsemedaljer i august. De holder tett kontakt og har utvekslet erfaringer. 

- Det er en veldig mektig arena. På startstreken har du Kristusstaten bak deg, det er mye trafikk, barn, båter, helikoptre, mye lyd og mye varme, både fra mennesker og i temperatur, sier Skarstein.

På grunn av trafikken og avstanden fra deltakerlandsbyen flytter hun inn på et hotell nærmere arenaen dagen før hun har sin første konkurransedag på vannet. Nå gleder hun seg til å komme i gang.

- Det er veldig inspirerende å være her, og en stor opplevelse å få være en del av dette, sier Birgit Skarstein.




BIRGIT LOVISE RØKKUM SKARSTEIN

Norsk funksjonshemmet idrettsutøver fra Levanger
Første konkurransedag i Paralympics 9. september, finale 11. september
Født 10. februar 1989
Skarstein konkurrerer i roing og langrennspigging og deltok i Vinter-OL i Sotsji.
I Rio de Janeiro deltar hun i roing, en idrett hun begynte med i 2012.
Tok gull i VM i roing i 2014. I 2015 tok hun bronse og i 2013 tok hun sølv.

Skarstein er også bystyrerepresentant i Oslo kommune, er medlem av Bioteknologinemnda, og har vært leder av organisasjonen Unge funksjonshemmede.

Skarstein ble lam fra livet og ned etter en operasjon i 2009. Hun skadet foten under bading under et opphold i Thailand, ble operert fire ganger i Asia før hun ble fraktet hjem og siden operert flere ganger i Norge. I 2009 fikk hun epiduralbedøvelse i ryggen som ikke gikk ut, og lammelsen ble varig. 

Kjent fra tv-serien «Ingen grenser» i 2012.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar