mandag 12. september 2016

NTB I PARALYMPICS 11. SEPTEMBER

BIRGIT SKARSTEIN: - Sleit seg inn til fjerdeplass


Birgit Skarstein hadde ikke marginene helt på sin side, og måtte ta til takke med en fjerdeplass i rofinalen i De paralympiske leker i Rio de Janeiro søndag.

Det var likevel en blid, men slite norsk roer som møtte pressen etter løpet. 

- Det var tøft, men det var verdt det harde arbeidet de siste fire årene. Jeg prøvde å konsentrere meg om meg selv, om å gjøre mitt eget løp og følge min egen plan. Jeg hadde troen hele tiden på at jeg kunne ta dem, men samtidig stivnet jeg veldig på oppløpet. De var hakket mer effektive enn meg i takene gjennom løpet, sier Birgit Skarstein.

Roeren, som er lam fra livet og ned, er kanskje den mest profilerte utøveren i den norske troppen i Paralympics, kjent fra TV og aktiv i samfunnsdebatten. Forventingene til henne var høye, men hun følte ikke at det ble lagt for stort ansvar på hennes skuldre.

- Jeg føler ikke at det er mye ansvar som hviler på meg, men føler at det er viktig det vi gjør. Det er viktig å vise hva paralympisk idrett er, og vise at dette er beintøft og at det meste er mulig hvis du jobber hardt for det. Det handler om å stå på hver eneste dag, og jeg er veldig glad for å få være en del av dette. Det er ikke tullball det vi holder på med, det er blodseriøst, veldig tøft, men også veldig viktig og det sier noe om hva som er mulig i livet, sier hun til NTB.

Hun takket rolandslaget for støtten, og sier at hun hadde hele laget med seg i båten i dag. Det er bare fire år siden Skarstein valgte å satse på roing, med mål om å nå Paralympics i Rio. Det har vært fire års hardt arbeid. 

- Jeg føler meg heldig som får lovtil å konkurrere i hele verden, får lov til å sette meg høye mål og jobbe for dem av hele mitt hjertet sammen med et fantastisk landslag. Det er veien som er målet, og det har absolutt ikke vært fire bortkastede år, men heller fire fantastiske år som legger grunnlaget for kanskje fire til, sier Skarstein til NTB.
Skarstein fikk allerede i første heat på fredag føle på den tøffe konkurransen. Hun fikk problemer med vinden ut fra start og klarte ikke å kvalifisere seg direkte til finalen. Lørdag gikk det langt bedre, og Birgit vant sitt oppsamlingsheat enkelt.

I et intervju med NTB før mesterskapet startet, sa Skarstein at nivået er høyt, men at en plass på pallen var innenfor rekkevidde.

Det er bare fire år siden Birgit Skarstein begynte med roing på toppnivå. I 2014 ble hun verdensmester i sin klasse, og i 2015 ble det bronsemedalje på levangerjenta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar