mandag 12. september 2016

NTB I PARALYMPICS 6. SEPTEMBER 2016

Føler seg enda sterkere enn i London


Sarah Louise Rung er i Rio for å gjøre sitt livs mesterskap, og målet er å toppe innsatsen i London, der hun tok to gullmedaljer og to sølvmedaljer.

Ikke ofte er det mer dekkende å kalle noen for OL-dronning. Sarah Louise Rung fra Stavanger tok flere medaljer enn mange små nasjoner under Paralympics i London for fire år siden.

Nå er hun klar for det hun håper skal bli hennes beste mesterskap i karrieren så langt. De paralympiske leker i Rio de Janeiro starter 7. september og allerede dagen etter svømmer Sarah Louise Rung sin første konkurranse. 25 norske utøvere er på plass i Rio de Janeiro, og de skal delta i ti forskjellige idretter.

- Jeg er en sterkere og bedre svømmer enn for fire år siden, og målet mitt er å gjøre det bedre enn jeg har gjort tidligere. Jeg har gode muligheter, sier Sarah Louise Rung til NTB.

Det betyr at målet er fem medaljer denne gangen, noe som i så fall ville gjøre henne bedre enn den samlede norske OL-troppen som var i Rio i august. For Rung er medaljene først og fremst norske.

- En stor del av livet mitt
Sarah Louise Rung elsker å konkurrere og definerer seg selv som tålmodig og hardtarbeidende. Det har gitt resultater, både i form av verdensrekorder og medaljer. Siden en mislykket ryggoperasjon som gjorde henne lam i 2008, har svømmingen vært en stor del av livet hennes.

- Svømmingen betyr veldig mye for meg, og jeg har utviklet meg veldig mye gjennom idretten. Man må ha is i magen og fortsette å jobbe selv når ting går tungt.

8. september håper hun å forsvare gullmedaljen hun tok på 200 meter fri for fire år siden. Mens Paralympics varer i ti dager, er Sarah Louise å finne i bassenget sju av disse.

- Det er favorittøvelsen min, sammen med 200 meter medley og 100 meter bryst. Jeg liker også 50 meter butterfly og 100 meter fri, mens 50 meter rygg og 50 meter fri er de øvelsene jeg like gjerne ikke kan ta medalje. Men jeg skal gi de andre hard konkurranse. Jeg er en sterk utøver, og jeg er ikke en utøver som stagnerer utover i mesterskapet, sier hun.

Gåsehud
Forventningspresset tynger henne ikke. Heller tvert imot. 

- Jeg vet at jeg har favorittstempel, men dette er noe som jeg vll selv også. Jeg har lyst å svømme inn til mine beste tider i karrieren så langt. Det som tenner meg, er å se hvor langt jeg kan nå, og jeg får gåsehud av å tenke på at jeg skal bryte nye barrierer og å strekke grensene enda lenger enn tidligere, sier Rung. 

Hun har trent mye sprint og fart i oppkjøringen og vært på treningsleir i Florida og Spania. Et støtteapparat med fagpersoner fra Olympiatoppen og Svømmeforbundet har fulgt  opp Rung og teamet hennes.

- Nå venter jeg bare på å komme i gang og jeg gleder meg veldig. Forholdene er fantastiske, og bassenget er helt topp, sier Sarah Louise Rung.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar